رواية علمتيني ازاي احب الفصل الثالث عشر 13 بقلم امل شعبان
بقلم امل شعبان) الفصل 13) علمتيني ازاي احب
وقفنا عند حنان لما كان بيتكلم فرح في التليفون
حنان خوفتك ايه يا نصيبه انتي عارفه
العقربه رانيا
طلعت مخطوبه هي واحمد
فرح احمد مين ورانيا مين
حنان بنبره صوت نرفزه احمد مين احمد السباك اللي هو اول الشارع يا فرح
فرح يعني بذم دينك يا حنان رن عليا عشان تقولي لي احمد السباك خطب ما يخطب او يغور في داهيه انا مالي
حنان بنبره صوت نرفزه
يافرح اقفلي لو رنيت عليك تاني ما ترديش يلا غوري في داهيه
بقلم امل شعبان علمتيني ازاي احب
فرح ما تهدي يا حنان في ايه فهميني بالراحه؟
لا ثواني انتي قصدك استاذ احمد ورانيا
حنان بنبره صوت دهشه يا لهوي يا فرح ايه الذكاء ده ايوه
فرح انتي بتهزري وازاي
حنان انا زيك كده مصدومه بص يا فرح هقفل معاكي دلوقتي عشان اخلص الشغل اللي في ايدي وبعدين نتكلم على روقان
نسيب حنان وناخد لفه عند فرح
فرح جلسه في الصالون هي ومامتها ومكه بيشاهدون التلفاز
نعمه وهي تنظر الى فرح في حاجه يا بنتي هي حنان كويسه
نظره اليها فرح ولم تنطق باي كلمه
قربت منها نعمه جلست جنبها على الانتريه ضمتها الى حضنها هي تضع يديها على راسها
وبنبره صوت حزينه انتي لسه زعلانه مني يا فرح
انا عارفه اني انفعلت عليك امبارح وانفعالي دوت كان خوف عليك والله يا بنتي بخاف لحد يقول عليك كلمه مش كويسه
فرح بعدت من حضن مامتها وهي تنظر الى عيونها
وبنبره صوت حزينه بس انا مش بعمل حاجه غلط يا ماما وانتي عارفه كده كويس والناس تقول اللي هي عاوزاه
نظره اليها نعمه ومسكت ايديها وهي عيونها مليانه دموع
بس الكلام بيوجع وانتي صغيره يا فرح والدنيا سارقاك ما تعرفيش الصح من الغلط انا لو كنت قلتلك كلمه جرحتك يا بنتي هعرف اداويكي بعديها
اما كلام الناس بيفضل سايب علامه فينا واحنا يا بنت ولايا ملناش حد غير ربنا
فرح نظره الى مامتها وهي عيونها مليانه دموع وبنبره صوت ندم وانا عمري ما ازعل منك انتي يا ست الكل بوعدك يا ماما مش هعمل اي حاجه تضايقك او تزعلك مسكه ايد مامتها راحت بيساها
نعمه ضمتها فرح الى حضنها ربنا يحفظك يا بنتي واشوفك احسن الناس
قطعتها في الكلام مكه ايه الجو الاوفر ده انا حاسه ان انا دخلت فيلم هندي وسعوا كده قعدوني جنبكم
نظرت اليها فرح ونعمه وهمت يضحكان
نعمه بنبره صوت ضحك تعالي يااخر قدري والله ما في حد خارج من فيلم هندي غيرك انتي يا مكه
بقلم امل شعبان علمتيني ازاي احب
مكه جلست في النص بين فرح ونعمه
وهي عماله تضحك تصدقي يا ماما انا كده اتاكدت ان انا مش من العيله دي اكيد انتوا خاطفني
نعمه نظرت اليه وهي عماله تضحكي لا يا مكه احنا مش خاطفين احنا زمان لقيناك على باب الجامع قلنا ناخدها نكسب فيها ثواب صح يا فرح
فرح هي ميته على نفسها من الضحك ايوه يا مكه الكلام ده صح ما تزعليش هندور لك على اهلك
مكه برقت بعينيها لفرح ورفعت حاجبها
فرح بصت لها وهاتك يا ضحك الحقي يا ماما بتبرقلي ازاي
نعمه خلاص يا بنات كفايه ضحك اتفرجوا على المسلسل بدا
مكه صحيح يا فرح الصوره بتاعتك اللي انتي منزله على فيسبوك حلوه اوي
فرح بصيت لها عجبتك يا مكه
قطعتها في الكلام نعمه ايه يا فرح انتي بتنشري صورتك على فيسبوك
فرح اه يا ماما فيها ايه
نعمه بنرفزه فيها كتير يا فرح و يفترض حد خد صورتك دلوقتي ويركبوها على معزه عريانه
بقلم امل شعبان علمتني ازاي احب
مكه يعني يا ماما سابوا الناس كلها وهياخدوا صوره فرح يحطها على معزه بعدين ذنبها ايه المعزه تشبهيها بفرح
نعمه منرفزه مكه انا مش بهزر
فرح بضحك😂😂 ما تخافيش يا ماما انا عامله قفل الصفحه بتاعتي واي حاجه بنزلها للاصدقاء اللي هم على الصفحه
نسيب فرح ناخد لفه عند احمد
احمد كان في المستشفى مع رانيا كان ذاهب لزياره جدته فاطمه ام بابا عندها السرطان بتاخد علاج كيماوي هي اللي كانت مربيهاه بعد وفاه مامته
بيعتبرها مامته التانيه
فاطمه في غرفتها نايمه على السرير خبط باب الغرفه
نظره رات احمد ورانيا وابتسمت ابتسامه عريضه
قرب منها احمد وبس يديها وبنبره صوت حزن ستشفي قريبا يا ستي وهتبي احسن من الاول
بقلم امل شعبان علمتيني ازاي احب
فاطمه نظرت اليه وهي تبتسم عارف يا احمد انا لو اعرف ان المرض ده كان سبب انك توافق تتزوج وافرح بيك يا ابني كنت اتمنيته من ربنا من بدري
رانيا قطعتها في الكلام ليه بتقولي كده يا تيته ان شاء الله هتخفي وهتبقي كويسه وهتشوفي فرحنا انا واحمد وهتشوفي اولادنا كمان صح يا احمد
احمد لم ينطق باي كلمه فقط نظر الى ست وابتسم
رانيا قربت من احمد مسكه ايده وهي تنظر الى عينيها هي مرسوم على وشها الضحكه
فاطمه وهي تنظر الى احمد و رانيا وهي مبتسمه وسعيده وانتي يا احمد مش هتلقي عروسه احلى من بنت عمك رانيا بنت جميله ومتعلمه بتحبك
نظرت اليها رانيا وهي طايره من الفرحه من الكلام اللي هي بتقول عليها وتصنعت ابتسامه وبنبره صوت هاديه وانا يا تيته لو لفيت العالم كله مش هلاقي زي احمد
احمد نظر الى رانيا واخذ نفس عميق لانه كان متضايق من الوضع ده بس كان مجبر انه يمثل عشان جدته فاطمه تكمل علاج
ونظر الى جدته ورسم على وجه ابتسامه بسيطه ولم ينطق باي كلمه
نسيب احمد وناخد لفه عند كريم
كريم كان متجه الى مكتب امجد وصل الى باب مكتبه خبط ودخل كان امجد جالس وجالس امامه ياسر المحامي كان يتحدثون
امجد وجه نظره الى كريم ويبدو عليه القلق
ثم بدا الحديث مع ياسر تمام يا ياسر كده كل الورق خلص لو في اي حاجه هكلمك
ياسر تمام يا امجد بيه بدا بالخروج ياسر
امجد في ايه يا كريم تعبير وشك بتقول في حاجه
كريم بنبره صوت خوف وتوتر بصراحه كده في اخبار مش كويسه
امجد اخبار ايه
كريم حنان سمعت الحديث اللي دار بيني وبينك لو نطت باي كلمه قدام احمد هننتهي وانا اكتر واحد هتاذي
امجد ما تخافش سيب الموضوع ده عليا
كريم وهو ينظر الى امجد بدهشه هتعمل ايه
امجد انا قلتلك يا كريم سيب الموضوع عليا اتفرج بس ايه اللي هيحصل
نسيب امجد وكريم وناخد لفه عند حنان
اشرق صباح جديد كانت حنان نايمه بدا الجرس المنبه يرن حنان بدات تفوق من النوم بصت على الساعه كانت الساعه 7:00
الحق اقوم اخذ شاور وجهز نفسي
نسيب حنان وناخد لفه عند فرح
فرح لبست وجهزت نفسها باي يا ماما عاوزه حاجه
بقلم امل شعبان علمتيني ازاي احب
نعمه عاوزه سلامتك يا حبيبتي خلي بالك من نفسك
فرح حاضر يا ماما
ناخد لفه عند حنان
حنان كانت واقفه قدام المرايه بتظبط مكياجها تليفونها رن كان المتصل فرح
حنان الو يا فرح جهزت ولا لسه
فرح جهزت من بدري واقفهلك تحت البيت انجزي يلا هنتاخر على الشغل
حنان بدهشه وبنبره صوت تريقه اول مره تحصل من ساعه ما نزلت الشغل دايما انا اللي بفضل مستنياك تحت البيت عقبال ما تنجزي
فرح قطعتها بالكلام في ايه يا حنان لا كده عاجب ولا كده عاجب
حنان بنبره صوت ضحك خلاص يا فرح اديني خلصت ونازله ما كانش يوم استنيتيني في
نسيب حنان وناخد لفه عند امجد
امجد كان راكب سيارته وفي طريقه الى الشركه مسك تليفونه بدا في مكالمه
الو بعتلك صوره البنت مش عايز اي غلطه فاهم من غير ما حد يحس
الصوت اللي جاي من التليفون تمام يا امجد بيه
نسيب امجد وناخد لفه عند حنان وفرح
كان ماشيين يتحدثون عقبال ما يوصلوا عند موقف الاتوبيسات بتاع الهيئه
حنان والله يا فرح لو كنت شفت امبارح رانيا واحمد كنت اتصدمتي شكلهم كانوا بيحبوا بعض مخبيين
فرح بصيتلها وهي حاسه بضيقه في صدرها مش عارفه من ايه لكن بينت عكس ده خالص قدام حنان اكني لا مبالاه
عادي يا حنان ممكن يكونوا كانوا بيحبوا بعض بس احنا انا مش واخدين بالنا اه صحيح ما يحبوا بعض او اتنيلوا ب 60 نيله نعمل لهم ايه يعني
حنان بصيتلها وقفشتها هي متضايقه
وبنبره صوت خبيثه ايه ده انتي متضايقه يا فرح
فرح بصيتلها كاني لا مبالاه وهتضايق على ايه يعني
لسه حنان كانت رايحه تتكلم قطعها صوت تليفونها كان بيرن كان المتصل محمد
حنان بنبره صوت سهوكه الو يا محمد عامل ايه
بقلم امل شعبان علمتني ازاي احب
محمد الحمد لله يا حنان انتي عامله ايه طمنيني عليك
حنان انا بخير الحمد لله
محمد اصل كنت برن على فرح لقيت تليفونها مقفول قلت اكيد هي معاك عشان كده رنيت قلت اطمن عليك بردك
حنان نظره الى فرح هي تضحك وبنبره صوت مايصه
محمد بيرن عليك تليفونك مقفول ليه يا فرح
فرح هي تنظر لحنان وعم تضحك قولي له والله
حنان وهي تتحدث مع محمد على الهاتف تمام يا محمد هي هتفتح تليفونها وابقى كلمها باي
حنان وهي تتحدث الى فرح عارفه يا بنت يا فرح
ببقى في صراع بين قلبه وعقلي
لما باجي اتكلم مع محمد بفكر بقلبي هو شاب حلاوه وابيضاني وغير كل ده بيحبني
لما باجي افكر بعقلي ببص من ناحيه كريم بقول هو ده اللي هينجدني من الفقر اللي انا في ده غير كل ده شاب اسمراني جذاب يشد اي فتاه اليه
بقلم امل شعبان علمتني ازاي احب
فرح ما كانتش منتبه لكلام حنان لانها غارقه في افكارها بسبب احمد
حنان في ايه يا فرح انتي مش معايا خالص
فرح افاق على صوت حنان لا مركزه معاكي
انا برايي يا حنان يختي والله ما فارقه اسمراني ولا ابيضاني الاتنين هيخزوقوكي في الآخر
وبصيتلها فرح وهاتك يا ضحك 😂😂😂😂وطلعت تجري
حنان طلعت تجري وراها خد يا بنت انا حنان مين اللي هخزوقني
فرح وهي عماله تجري ميته عن نفسها من الضحك😂😂😂 وبدل ما يبقى اسمك حنان سيد هيبقى اسمك حنان خازوق تصدقي يا حنان لايق عليك الاسم ده